Facebook
Motorgumi szerelés
Motorgumi szerelés

Motorgumi szerelés

Első lépése, a motorkerékpár biztonságos megemelése.
Többféle emelő és adapter szükséges, hogy a motor kerekeit megfelelő magasságba tudjuk a földtől emelni.
Azoknál a típusoknál, ahol gyárilag van középsztender, vagy más néven motoremelő bak, egyszerűbb feladatunk van.
Az első féknyergek leszerelése után, azokat kellő távolságra rögzítjük, a fényezés megóvása érdekében.
A rögzítő csavarok és a tengely eltávolítás után, kiszereljük az első kereket.
Hátsó kerék kiszerelése közben, vigyázunk a sárvédőre és a rendszámtábla keretre.
A kerekek szakszerű kiszerelését követően, eltávolítjuk a szelepsapkát és a szeleptűt.
A kerékszerelő gép gumitámaszához helyezzük és átugrasztjuk a gumit a vállakon.
Az abroncsot rögzítjük a körmös-megfogók segítségével.
Műanyag védőkkel fogassuk be, hogy a felni fényezése ne sérüljön.
Motorgumi csere előtt, a felnin, úgynevezett könnyűfém felni peremvédőt helyezünk el.
Külön erre a célra használatos, motorgumis kerékszerelő vas segítségével, megkezdjük az abroncs lefejtését.
A gumi szelepet minden esetben újra cseréljük.
Rövid, TR 412 típusú vagy robogók esetén PVR 70 típusú, 90° szelepet szerelhetünk vissza.
Alaposan kenjük be, a felszerelni kívánt gumi peremét és a felni belső részét gumiszerelő pasztával.
Szakszerűen felszereljük az új abroncsot a felnire.
Szeleptű nélkül átugrasztjuk a gumit a vállakon és ellenőrizzük a végeredményt.
A szeleptűt vissza kell helyezni a szeleptestbe és a nyomatékhatárolós célszerszámmal rögzíteni.
Be kell állítani egy hitelesített gumiabroncs töltő és ellenőrzővel a pontos nyomásértéket.
Leszedjük a régi centírozó súlyokat.
Végül, a gumiabroncs kiegyensúlyozó gép segítségével, szakszerűen kiegyensúlyozzuk.
A leszerelt alkatrészeket, visszaszereljük a megfelelő célszerszámokkal.
A féknyergeket rögzítő csavarokat, erre alkalmas ragasztóval bekenjük, majd nyomatékra húzzuk.

Motorgumi defekt
Motorgumi defekt

Tömlővel szerelt gumiabroncs defektje:
Huzamosabb ideig, lapos kerékkel haladva, az abroncs puha oldalfal miatt a gumiabroncs összeesik és a felni pántszarva, belülről lehorzsolja.
Rosszabb esetben a felni is károsodhat defektes használat mellett.
A legbiztonságosabb megoldás a tömlőcsere ilyen esetekben.
Motorgumi szerelés és javítás csak abban az esetben végezhető, ha szúrt sérüléssel van dolgunk és nem volt még javítva a tömlő!
Az abroncs sérülése esetén, horzsolással eltávolítjuk a sorját és vulkanizálással, gumijavító folttal javítjuk.

Tömlő nélkül szerelt gumiabroncs defektje:
A sérülés mértékétől függően végezhetünk gumiszerelést és javítást.
A későbbiekben csak korlátozásokkal lehet használni a javított abroncsot.
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet előírása kifejezetten meghatározza, milyen típusú gumiabroncsokat lehet törvényesen használni.
240km/h(V) alatti sebességindexel rendelekző gumit lehetséges javítani, abban az esetben,
ha a sérülés ezt lehetővé teszi. Ellenkező esetben, a motorgumi cseréje kötelező!
240km/h(V), 270km/h(W), 300km/h(Y), 240km/h+(ZR) sebességet jelölésű abroncson, nem végezhetünk javítást.
Ez alól kivétel lehet, ha motorkerékpár végsebessége nem éri el, vagy nem haladja meg a (V) sebességindexben
meghatározott 240km/h végsebességet.
Alacsonyabb sebesség indexelés esetén, maximum egy javítás végezhetünk!

Motorgumi javítás
Motorgumi javítás

Motorgumi javítás

Szerelt állapotban meghatározzuk a sérülés helyét és javíthatóságát.
Szakszerűen leszereljük a gumiabroncsot a felniről és megvizsgáljuk a sérülést okozó tárgy környezetét.
Motorgumi javítást, kizárólag ilyen állapotfelmérések után végezhetünk.
Abban az esetben, ha a sérülés kizárólag a behatolás részén tapasztalható, eltávolítjuk a tárgyat és gumijelölő krétával megjelöljük kívül és belül.
Egy tárgytól származó, de több sérülést okozó feltárás esetén, a motorgumi nem javítható!
Megfelelő méretű gumifúrófejjel vagy kézi spirál szerszámmal kifúrjuk a sérülést.
(Gumijavító gombával, más néven multikombival történő javítás esetén)
Figyeljünk, hogy ne növeljük tovább a sérülés keresztmetszetét!
Kiválasztjuk a megfelelő méretű motorgumi javító gombát vagy foltot és ráhelyezzük a sérülés középpontjára.
Gumijelölő krétával körbe rajzoljuk a gombát vagy foltot.
A körbe rajzolt területet bekenjük egy tisztító folyadékkal, amely fellazítja a gumi felületén lerakódott szennyeződéseket és hámosit.
Gumikaparó segítségével eltávolítjuk a bejelölt területen lévő szennyeződéseket és felhorzsoljuk lassú fordulaton a felületet egyenletesen.
Motorgumi javítás esetén, maximum 2500-as fordulatszámon üzemeltessük, hogy ne égjen meg a gumiabroncs.
Ipari porszívóval kitakarítjuk a felhorzsolt szemcséket és levált szennyeződéseket.
Gumiragasztóval bekenjük, a felhorzsol és megtisztított felületet.
Várunk, amíg elkezd száradni a ragasztó és ügyelünk arra, hogy szennyeződések ne kerüljenek bele.
Eltávolítjuk a gomba vagy tapasz védőfóliáját.
Az alatta lévő felületet ne szennyezzük be.
Középről kifelé haladva, javítófolt görgővel rögzítjük a gombát vagy tapaszt.
Légbuborék ne keletkezzen a két felület között.
Eltávolítjuk az átlátszó fóliát a tapasz tetejéről.
Körbe kenjük a tapasz szélét és a felhorzsolt felületet tömítő oldattal.
Ezzel a folyamattal lezárjuk és visszaállítsuk az abroncs eredeti állapotát.
Kívülről levágjuk a kiálló gombaszárat, ha ezzel javítottuk az abroncsot.
Ez követően, kezdődhet meg a gumiszerelés, vagyis visszaszereljük az abroncsot a felnire.
Előírt értékre fújjuk és leszedjük a régi centírozó súlyokat, eltávolítjuk a mintaárokba szorult kavicsokat.
Végül, szakszerűen elvégezzük az motorgumi kiegyensúlyozást.
Mikor NEM végezhetünk motorgumi javítást?
Egy tárgytól származó, de több sérülést okozó esetben.
Elválás, szálszakadás, szövetvázig karkaszig nyúló repedés, peremszakadás, perem környéki sérülés.
Légzáró réget leválása, elkopott vagy elöregedett gumiabroncs, olajok vagy vegyszerek okozta károsodások.

Motorgumi jelölések
Motorgumi jelölések

A motorgumik oldalán minden fontos információ fel van tüntetve a vásárlók számára.
Gyártó neve, pontos méretei, a gyártás időpontja, a megengedett súlyterhelés és legnagyobb sebesség, forgásirány, a legkönnyebb pontja.
A megadott paraméterek a következők lehetnek: 120/70 ZR 17 M/C 58W
"120": A kerék szélessége milliméterben kifejezve.
"/70": A gumiabroncs keresztmetszetének magassága hogyan aránylik az abroncs szélességéhez.
"ZR": 240 km/h+ sebesség felett is használható az abroncs.
“17”: A felni átmérője colban kifejezve. (1 col = 2,54 centiméter)
“M/C”: Motorkerékpárra gyártott abroncsról van szó.
“58”: Maximálisan megengedett súlyterhelés.
“W”: A megengedett legnagyobb sebesség 270km/h.
"1518": 15. héten készült, 2018-ban.
"Sárga festékpötty": A motor gumi legkönnyebb pontja.
"Piros festékpötty": A gumi legmagasabb pontja. Legnagyobb sugárirányú kiterjedés.

Új abroncs
Új abroncs

Motorgumi csere után, gyári ajánlás szerint, óvatosabban kell kezelni és fokozatosan bejáratni!
A gyártási folyamat következménye, amikor megelőzik, hogy a forró gumi és az egyedi forma összetapadjon.
Ennek végeredménye, hogy a gumin úgynevezett formaleválasztó réteg lesz megtalálható.
Ez a réteg védi és konzerválja a gumit szállításnál és tárolásnál.

Motorgumi szelep
Motorgumi szelep

A szelepeknek, a guminyomás szabályozásában, ellenőrzésében és tömítésben van szerepük.
Részei - szeleptest, szeleptű és szelepsapka.
A régi, elöregedett vagy sérült szelepek balesetveszélyesek.
A sérült szelep légnyomás csökkenéshez vezet, ami rossz gumikopást eredményez hosszú távon.
Figyelni kell, hogy felszereléskor a szelepnek és a furatnak is tisztának és sérülésmentesnek kell lennie.
Fontos, a megfelelő szelep kiválasztása.
Nagy teljesítményű motorkerékpároknál, rövidebb szelep ajánlott, vagy a 90°-ban elfordított fém szeleptest.
Robogók esetén sokszor alkalmazzák a gumi, 90° és tengely irányba szerelt szelepeket.

Motorgumi szerelés közben, amikor az elhasznált, elöregedett vagy sérült gumiabroncsokat cseréljük,
biztonsági szempontból fontos, hogy a gumi szelepeket minden esetben újakra cseréltessük.

Motorgumi szelepek fajtái:
Snap-in (bepattintható), ez a leggyakrabban előforduló típus.
Clamp-in (anyával rögzített), gyakori a nagy teljesítményű motorkerékpároknál.

Slick gumi
Slick gumi

Slick, azaz verseny motorgumi néven is ismert.
A gumiabroncsoknak azon típusa, amiknek a felületén nincsen semmilyen minta.
Ezek a gumik gyorsulási versenyre készülnek. Előállításuk célja, hogy a legnagyobb felületen érintkeznek az úttal és így a lehető legjobb tapadást biztosítsák.
Az ilyen motorgumi szerelése nem engedélyezett közúti használatra. A gumiabroncsoknak minden időjárási körülmény között megfelelően el kell látniuk feladatukat.
Nedves úton nem képesek elvezetni a vizet, mivel nem található rajtuk vízelvezető csatorna. Könnyen aquaplaning hatás alakulhat ki, ami balesetveszélyes.
Minden versenygumin a gyártó feltünteti a következő feliratot - Not For Highway Use.
A minta nélküli motorgumik összetételük miatt egy éven belül fel kell használni.

Motorgumi forgásirány
Motorgumi forgásirány

Rotation, a gumi kötött forgásirányát jelöli.
Első pillantásra feltűnnek a futófelület jellegzetes, sportos megjelenést biztosító, V-alakú csatornái, melyek kifelé nyílnak, mintha fordítva lenne szerelve.
A V-mintás profil precíz iránytartást, hatékonyabb gyorsulást és rövidebb fékutat biztosít, továbbá fokozott teljesítményt vizes úton.
Az ilyen mintázattal rendelkező abroncsok gyorsan képesek elvezetni a vizet, hatékonyan csökkentve az aquaplaning kialakulásának kockázatát.
Motorgumi csere esetén, ügyelni kell arra, hogy a helyes forgásiránynak megfelelően történjen.
A kötött forgásirányt a gumiabroncs oldalfalán található forgásirány felirat, azaz Rotation feliratú nyíl jelöli.

Motorgumi kopásjelző
Motorgumi kopásjelző

Kopásjelző - TreadWearIndicator:
A motorgumi hosszanti barázdáiban, hornyaiban elhelyezett gumiblokk, melynek magassága 1,6 milliméter.
A kopásjelző helyét a gyártók általában a TWI felirattal vagy egy kis háromszöggel (△) jelölik.
Annak érdekében, hogy az egyenetlen kopás is felismerhető legyen, egy gumiabroncson általában több ilyen jelzés is megtalálható.
Mire jó a kopásjelző?
Jelzi a tulajdonos felé, hogy esedékessé vált a gumiszerelés egy gumiszervizben.
Az abroncs futófelülete egy vonalba kerül ezekkel a gumiblokkokkal,
akkor a profilmélység elérte a jogszabályban előírt minimális 1,6 millimétert.

DOT szám
DOT szám

DOT szám jelentése - Department of Transportation, vagyis az abroncs gyártásának időpontját jelöli meg.
Négy számból áll, az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet mutatja meg.
A sok tévhit miatt, a vásárlók nagy része az adott évben gyártott gumiabroncsokat keresik.
Az abroncsok nem gyorsan romló termékek.
Egy nyárigumi ajánlott szavatossági ideje 10év, ami téligumi esetén 6évet jelent.
A szakszerűen és megfelelően tárolt abroncs több éven keresztül teljes mértékben megőrzi azon jó tulajdonságait, amik a gyártáskor is fennálltak.
A gyártástól számított 3 évig, frissen gyártott gumiabroncsról beszélhetünk.
Egy 3 évig szakszerűen tárolt, tehát még nem használt abroncs, gumiszerelése nem jár semmilyen műszaki kockázattal.
A gyártás során a gumikeverékben olyan különleges adalékanyagokat kevernek, amelyek meggátolják az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat.

Motorgumi felépítése
Motorgumi felépítése

A hétköznapi életben, a gumiabroncsot, guminak nevezzük.
Ez az elnevezés csak az anyagra, illetve az anyag tulajdonságára utal.
A gumitermékek olyan összetett termékek, melyek gumin kívül más anyagokat is tartalmaznak.
Acél- vagy textilvázat, ráragasztott rögzítőelemeket.
Ezek a termékek gumigyárban készülnek.
Gyakori esetben, a gumikeverékből készített nyers gumialkatrészeket rögzítik a többihez és utána vulkanizálják.
Ritkább esetben, a kivulkanizált gumit építik össze a többi alkatrésszel.
Ezzel összefüggésben gumigyártásnak nevezzük azoknak a késztermékeknek az előállítási folyamatát,
amelyek számottevő mennyiségben tartalmaznak gumit.

Keréknyomás
Keréknyomás

A meghatározott gyári értékeket gyakran matrica formájában helyezik el a motor különböző pontjain.
Legtöbb esetben a lengővillán található meg ez a matrica.
A gumiabroncs nyomását mindig hideg állapotában kell mérni és beállítani!
Az ideálistól nagy mértékben eltérő értékek erősen befolyásolják a gépjármű viselkedését, ezért nem célszerű a gyári értékektől eltérni.
Figyelmeztetés:
• Minden elindulás előtt szemrevételezéssel ellenőrizni kell a gumiban található nyomást.
• Műszerrel kéthetente, vagy hosszabb utazások előtt célszerű megmérni és beállítani.

Motorgumi Sebességkód táblázat
Sebességkód táblázat

Minden abroncs oldalfalán betűvel jelezve megtalálható a gumiabroncs megengedett maximális sebessége, amit figyelembe kell venni gumiszerelésnél.

Motorgumi Súlykód táblázat
Súlykód táblázat

Minden abroncs oldalfalán számkóddal jelezve megtalálható a gumiabroncs megengedett maximális terhelése, amit figyelembe kell venni gumiszerelésnél.