Google értékelések
Autógumi csere
Autógumi csere

Autógumi csere

Első lépés, hogy a gépjárművet felemeljük az emelési pontjain és a kerekeket leszereljük.
Kivesszük a szeleptestből a szeleptűt és leszereljük a régi centrírozó súlyokat.
Következő lépés, hogy a gumi szerelő gép gumitámaszához helyezünk a kereket.
Az autógumi csere megkezdése előtt, a guminyomás érzékelő szenzort, a földhöz legközelebb eső pontjához célszerű forgatni.
Gumiszerelés közben, a gumit, az óramutató járásával megegyezően, kézzel forgatjuk.
Az autógumi belső oldalának leszerelésekor, a szenzort ugyanúgy, a föld felé érdemes forgatni.
A belső oldal szerelésénél, ellenkező irányba kell forgatnunk a kereket, hogy a guminyomást érzékelő szenzor ne sérüljön meg.
Az abroncsot rögzítjük a körmös-megfogók segítségével.
A fel és leszerelő fej alá pozícionáljuk az érzékelő szenzort, így elkerülhető annak letörése.
A kerékszerelő vas segítségével megkezdjük az autógumi lefejtését a felniről.
Autógumi csere közben, alaposan kenjük be, a felszerelni kívánt gumi peremét és a felni belső részét gumiszerelő pasztával.
Felszerelésénél, a szenzor kiinduló pontjának, a fel és leszerelő fej átlósan szemközti oldalához kell, hogy pozícionáljuk.
Ezzel az eljárással sérülésmenetesen tudjuk felszerelni a gumiabroncsokat.
Szeleptű nélkül átugrasztjuk a gumit a vállakon és ellenőrizzük, hogy a helyére kerültek a peremek.
A szeleptű rögzítését követően, előírt értékre állítjuk az abroncsban a guminyomást.
Ez után az autógumi kiegyensúlyozását végezzük el egy hitelesített centrírozó gép segítségével.
Fontos megjegyezni, hogy a Szajlai Gumiszerizben:
Az elkészült kerekeket kétszeres biztonsági lépcső mellett és
a legnagyobb odafigyeléssel szereljük vissza a gépjárműre!
Első lépés:
Egy 2023-ra fejlesztett DeWalt DCF900 (DCF899 utódja) ütve csavarozó biztosítja,
aminek gyári programja ~90-100Nm-re húzza a kerékcsavarokat vagy anyákat
(csavarok vagy anyák kúp formájuktól függően), azok túlhúzása nélkül.
Másik lépés:
Egy DeWalt DWMT75462, fél colos nyomatékkulccsal a megfelelő
nyomatékra húzzuk a csavarokat vagy csavar anyákat.
Általánosan:
• Kerékőr csavarokat: 100Nm
• Lemezfelni csavarokat: 100 - 110Nm
• Alufelni csavarokat: 120 - 130Nm
Speciális esetekben a gépjármű gyártójának
meghatározott nyomaték értékére állítjuk be.
Ezzel elkészültünk az autógumi csere folyamatával.
Figyelemfelhívás:
50 km megtétele után a kerékcsavarok vagy anyák után húzása szükséges!
(Nyomatékkulccsal történő kerékcsavarok vagy anyák meghúzás ellenére is!)
Ez a folyamat a kerekcserével kapcsolatos biztonságos járművezetéshez szükséges.
Az első 50 km során a kerekek beállhatnak, és a csavarok lazulhatnak.
Az után húzás segít meggyőződni arról, hogy a kerékcsavarok vagy anyák megfelelően vannak meghúzva,
ezáltal csökkentve a lehetséges veszélyeket és biztosítva a stabil kerekteljesítményt.
Ezt térítés mentesen és soron kívül elvégezzük műhelyünkben.
A szándékos elmulasztásért felelősséget nem tudunk vállalni!

Autógumi centrírozás
Autógumi kiegyensúlyozás

Autógumi kiegyensúlyozás

Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó mozgást végző tárgyon.
A kerekek centrírozás, vagy más néven kiegyensúlyozása, fontos lépés a gépjármű kerekeinek karbantartásában.
A centrírozás célja az, hogy kiegyensúlyozza a kereket, megelőzve a nem kívánt rezgéseket és ingadozásokat.
A következő okok miatt szükséges a kerekek kiegyensúlyozás:
Simább vezetés:
Az egyensúlyozott kerekekkel a jármű simábban halad az úton, minimalizálva a rázkódást és rezgéseket.
Gumikopás csökkentése:
Az egyenletes centrírozás segít elkerülni az egyenetlen gumikopást, ami a kerekek hamarabb történő kopásához vezethet.
Stabilitás növelése:
Az egyensúlyozott kerekek növelik a gépjármű stabilitását és irányíthatóságát, különösen magasabb sebességeken.
Alkatrészvédelem:
Az egyenletes centrírozás csökkenti a kerekek és a futómű alkatrészeinek kopását, hosszabb élettartamot biztosítva.
A kiegyensúlyozás során súlyokat helyeznek a kerekekre a kiegyensúlyozás érdekében,
így biztosítva az optimális teljesítményt és vezetési élményt.
A korszerű kerek kiegyensúlyozó gépek segítségével, könnyen elvégezhető az autógumi kiegyensúlyozás.
Biztonságos és kényelmes menettulajdonságokkal használhatjuk a gépjárműveket.
Figyelemfelhívás:
Minden szezonális csere előtt, ha új gumikat szereltet fel, ha észleli az egyenetlen kopást,
vagy a kormány rezgését vezetés közben. Ilyen esetek elkerülése érdekében végeztessük el a
kiegyensúlyózást egy hitelesített kerék centrírozó géppel.

"Kalibrálási bizonyítvány példa" Autógumi kiegyensúlyozás
Autógumi javítás
Autógumi javítás

Autógumi javítás

Szerelt állapotban meghatározzuk a sérülés helyét és javíthatóságát.
Megjelöljük a gumin a szelep helyét, hogy visszaszerelésnél az ugyan oda kerüljün.
Szakszerűen leszereljük a gumiabroncsot a felniről és megvizsgáljuk a sérülést okozó tárgy környezetét.
Személygépkocsiknál maximum 6mm átmérőjű szúrt vagy vágott lyuk esetén végezhetünk autógumi javítást a futófelület 90-95%-án
Abban az esetben, ha a sérülés kizárólag a behatolás részén tapasztalható, eltávolítjuk a tárgyat és gumijelölő krétával megjelöljük kívül és belül.
Egy tárgytól származó, de több sérülést okozó feltárás esetén, az autógumi nem javítható.
Oldalfal sérülés esetén sem végezhető el semmi féle javítás.
Megfelelő méretű (3mm, 4.5mm, 6mm)gumifúrófejjel vagy kézi spirál szerszámmal kifúrjuk a sérülést.
(Gumijavító gombával, más néven multikombival történő javítás esetén)
Figyeljünk, hogy ne növeljük tovább a sérülés keresztmetszetét!
Kiválasztjuk a megfelelő méretű autógumi javító gombát vagy foltot és ráhelyezzük a sérülés középpontjára.
Gumijelölő krétával körbe rajzoljuk a gombát vagy foltot.
Autógumi szerelés közben, maximum 2500-as fordulatszámon felhorzsoljuk a körbe rajzolt területet,
figyelve, hogy ne égjen meg a gumiabroncs és csak a felső réteget távolítsuk el.
Ipari porszívóval kitakarítjuk a felhorzsolt szemcséket és levált szennyeződéseket.
A körbe rajzolt területet bekenjük egy tisztító folyadékkal, amely hámosit is.
Gumikaparó segítségével tovább tisztítjuk a felületet.
Hideg vulkanizáló oldattal bekenjük, a felhorzsol és megtisztított felületet.
Várunk, amíg elkezd száradni a ragasztó és ügyelünk arra, hogy szennyeződések ne kerüljenek bele.
Eltávolítjuk a gomba vagy tapasz védőfóliáját.
Az alatta lévő felületet ne szennyezzük be.
Középről kifelé haladva, javítófolt görgővel rögzítjük a gombát vagy tapaszt.
Légbuborék ne keletkezzen a két felület között.
Eltávolítjuk az átlátszó fóliát a tapasz felső részéről.
Körbe kenjük a tapasz szélét és a felhorzsolt felületet tömítő oldattal.
Ezzel a folyamattal lezárjuk és visszaállítsuk eredeti állapotát.
Kívülről levágjuk a kiálló gombaszárat.
Ez követően, kezdődhet meg az autógumi gumiszerelés, vagyis visszaszereljük a felnire.
Gumikukaccal történő javítást nem végzünk, mivel az nem minősül szakszerű javítási folyamatnak.
Mikor nem végezhető el egyáltalán a motorgumi javítás?!
• Ha nem a futófelület 95%-án történik a sérülés.
• Egy tárgytól származó, de több sérülést okozó esetben.
• Elválás, peremszakadás, perem környéki sérülés.
• Oldalfal sérülés.
• Szálszakadás.
• Szövetvázig karkaszig nyúló repedés.
• Légzáró réget leválása.
• Elkopott vagy elöregedett gumiabroncs.
• Olajok vagy vegyszerek okozta károsodások.
Ezek után, kizárólag, a gumi csere jöhet segíthet.

Autógumi kiválasztása
Autógumi kiválasztása

Nyárigumi esetén, nem haladhatja meg a profilmélység az 1.6mm-t.
Nem érdemes megvárni ezt a határértéket, hanem 2mm elérésénél, vagy 10éves korban ajánlott az autógumit cserélni.
Téligumi esetén, 4mm profilmélységet elérve vagy 6 évenként, célszerű az autógumi csere.
Autógumi csere előtt, az gumiabroncs kiválasztásakor a mindenekelőtt a kerekekre vonatkozó üzemeltetési feltételek szabályait kell figyelembe venni.
6/1990.(IV. 12.) KöHÉM rendelet előírja 36. § (2)
A járműre felszerelt gumiabroncs méretének, terhelhetőségének és sebességhatárának meg kell felelnie a járműre vonatkozó adatainak.
Téli mintázatú gumiabroncsot szabad felszerelni a járműre abban az esetben is, ha annak sebességhatára alacsonyabb a jármű legnagyobb sebességénél.
Ebben az esetben, a jármű vezetőfülkéjében a gumiabroncs megengedett sebességére utaló feliratot kell elhelyezni.
Az Európai Parlament 1222/2009/EK rendelete
Minden autógumi abroncson címkét kell elhelyezni a következő adatokkal.
Üzemanyag-takarékosság (Gördülési ellenállás)
A és G, vagyis a hét kategória között, 7%-os eltérés is lehet (kategóriaváltásonként 1,16%).
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy A kategóriás gumiabroncsokkal 1000 kilométerenként
1,16 literrel kevesebb üzemanyagra van szükség, mint B kategóriás autógumi esetén.*
*Az eredmények a gumi méreteitől, a gépkocsi típusától és az időjárási viszonyoktól függően eltérőek lehetnek.
Nedves úton való fékezés (Nedves tapadás)
A és G, vagyis a hét kategória között, 18méter eltérés is lehet (kategóriaváltásonként 3méter).
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy A kategóriás gumiabroncsokkal 3méterrel kevesebb
távolságra van szükség, mint B kategóriás autógumi esetén.*
*Az eredmények a gumi méreteitől, a gépkocsi típusától és az időjárási viszonyoktól függően eltérőek lehetnek.
Külső zajszint (Külső gördülési zaj)
A jelzés a gumiabroncs zajszintjét mutatja decibelben.
A három zajszint jelből álló piktogram azt mutatja, hogyan viszonyul ez a szint a jövőbeni európai határértékekhez.
A gépkocsin kívül hallható zaj nem feltétlenül van összhangban a gépkocsi belsejébe hallható zajjal.
I. zajszint jel - alacsony zajszint, több mint 3 dB értékkel a jövőbeni határérték alatt.
II. zajszint jel - átlagos zajszint, a jövőbeni határérték és az alatt 3 dB közötti tartomány.
III. zajszint jel - magas zajszint, de megfelel a jelenlegi EU-szabályoknak.

Autógumi kerékanyák vagy kerékcsavarok meghúzása
Autógumi kerékanyák vagy kerékcsavarok meghúzása

A kerékanyák vagy kerékcsavarok kézzel, érzés szerinti meghúzása nem biztonságos.
Üzembiztonsági és balesetvédelmi szempontból fontos nyomatékkulcsot használni,
amely lehetővé teszi, hogy előírt meghúzási nyomatékot használjunk!
A kerékanyákat vagy kerékcsavarokat úgy kell rögzíteni, hogy a menetek ne sérüljenek.
Kerékanyákat és kerékcsavarokat jobb olajozni, mint zsírozni, mert a zsír sok esetben kárt okozhat.
A zárt végű kerékanyáknál a furatba szoruló zsír meggátolja a kerékanya optimális meghúzását.
A zsírnak nem feladata védeni a csavart vagy anyát a rozsdásodástól, sőt egyik-másik zsír kimondottan sok nedvességet tartalmaz.
Használjon inkább olajat vagy kimondott csavar kenésre szánt anyagokat, mint például a WD-40.
Minden esetben az egymással átlósan szemben levő kerékanyát vagy kerékcsavart kell meghúzni.
Autógumi szerelés közben, az összes kerékanyát vagy kerékcsavart egyenletesen a megadott meghúzási nyomatékokkal kell beállítani.
A meghúzási nyomatékok száraz kerékanyára és kerékcsavarra vonatkozik, a kenő anyagok alkalmazásával ezek az értéket módosulnak!
Egy gumiszerviz is, az autógyárak által előírt meghúzási nyomatékokat használnak minden esetben.
Figyelemfelhívás:
50 km megtétele után a kerékcsavarok vagy anyák után húzása szükséges!
(Nyomatékkulcsal történő kerékcsavarok vagy anyák meghúzás ellenére is!)
Ez a folyamat a kerekcserével kapcsolatos biztonságos járművezetéshez szükséges.
Az első 50 km során a kerekek beállhatnak, és a csavarok lazulhatnak.
Az utánhúzás segít meggyőződni arról, hogy a kerékcsavarok vagy anyák megfelelően vannak meghúzva,
ezáltal csökkentve a lehetséges veszélyeket és biztosítva a stabil kerekteljesítményt.
Ezt térítés mentesen és soron kívül elvégezzük műhelyünkben.
A szándékos elmulasztásért felelősséget nem tudunk vállalni!

Nem javítható sérülés típusok
Nem javítható sérülés típusok

Gyakran előforduló jelenség a kordszál-szakadás, aminek jellegzetes külső nyoma van, dudor az oldalfalon.
Ha nem következik be azonnali a peremfal szakadása, akkor kisebb vagy nagyobb kitüremkedés jelenik meg az oldalfalán.
Ezek a sérülések nem javíthatók és azonnal cserélni kell, még akkor is ha csak apró kitüremkedés látható az oldalfalon.
A gumiabroncs rendellenes kopásai, a futómű beállítási problémák, a lengéscsillapítók hibái és a nem megfelelő guminyomás használatára utalnak.
Ezek a deformációk nem javíthatók, de a gépjármű rendszeres karbantartása révén megelőzhetők.
Fűrészfogas kopás - szokatlanul nagy a gumi által okozott menetzaj, a rosszul beállított futómű miatt.
Kagylós kopás - a lengéscsillapítók hibájára utal, az autó már nem képes felfogni az úthibákat.
Féloldalas kopás - nem egyenletes tapadás, a rosszul beállított futómű következménye.
Középső vagy szélek kopása - rossz menettulajdonságok, a rosszul beállított guminyomás eredménye.
Ritkán látható esetekben, elválás, szövetvázig karkaszig nyúló repedés, peremszakadás, perem környéki sérülés,
légzáró réget leválása, elkopott vagy elöregedett gumiabroncs, olajok vagy vegyszerek okozta károsodások.

Gumiszelep csere
Gumiszelep csere

A szelepeknek, a guminyomás szabályozásában, ellenőrzésében és tömítésben van szerepük.
Részei - szeleptest, szeleptű és szelepsapka.
A régi, elöregedett vagy sérült szelepek balesetveszélyesek.
A sérült szelep légnyomás csökkenéshez vezet, ami rossz gumikopást eredményez hosszú távon.
Figyelni kell, hogy felszereléskor a szelepnek és a furatnak is tisztának és sérülésmentesnek kell lennie.
Fontos, a megfelelő hosszúságú szelep kiválasztás.
Könnyűfém felni esetén rövidebb gumiszelep ajánlott, amely esztétikus megjelenést is biztosít.
Nagy teljesítményű gépjárműveknél sokszor alkalmazzák Clamp-in, vagyis anyával rögzített szelepeket.
Dísztárcsa használata esetén a szelepnek ki kell lógnia annyira, hogy szabályozható és ellenőrizhető legyen a nyomás.
Autógumi szerelés közben, amikor a régi, elöregedett vagy sérült gumiabroncsokat cseréljük,
biztonsági szempontból fontos, hogy a szelepeket minden esetben újakra cseréltessük.
A szezonális gumicsere alkalmával, nem kötelező fél évente a szelepeket cseréltetni, elég évente, vagy indokolt esetekben.
Sérülések, vagy repedések a szeleptesten, nem megfelelően záró szeleptű vagy szelepsapka, sérült menetek.

Snap-in (bepattintható) és Clamp-in (anyával rögzített)
Keréknyomás
Keréknyomás

A meghatározott gyári értékeket gyakran matrica, vagy szegecselt tábla formájában helyezik el az autó különböző pontjain.
Legtöbb esetben a vezető oldali ajtó zár része közelében vagy a B-oszlopon található meg a gyártó ajánlása.
A autógumi nyomását mindig hideg állapotában kell mérni és beállítani!
Az ideálistól nagy mértékben eltérő értékek erősen befolyásolják a gépjármű viselkedését, ezért nem célszerű a gyári értékektől eltérni.
• Minden elindulás előtt szemrevételezéssel ellenőrizni kell a gumiban található nyomást (ha nincs TPMS szenzor a gépjárműben).
• Műszerrel kéthetente, vagy hosszabb utazások előtt célszerű megmérni és beállítani.

DOT szám
DOT szám

DOT szám jelentése - Department of Transportation, vagyis az autógumi gyártásának időpontját jelöli meg.
Négy számból áll, az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet mutatja meg.
A sok tévhit miatt, a vásárlók nagy része az adott évben gyártott gumiabroncsokat keresik.
Az autógumik nem gyorsan romló termékek.
Egy nyárigumi ajánlott szavatossági ideje 10év, ami téligumi esetén 6évet jelent.
A szakszerűen és megfelelően tárolt autógumi több éven keresztül teljes mértékben megőrzi azon jó tulajdonságait, amik a gyártáskor is fennálltak.
A gyártástól számított 3 évig, frissen gyártott gumiabroncsról beszélhetünk.
Egy 3 évig szakszerűen tárolt, tehát még nem használt autógumi, felszerelése nem jár semmilyen műszaki kockázattal.
A gyártás során a gumikeverékben olyan különleges adalékanyagokat kevernek, amelyek meggátolják az autógumi teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat.

Új autógumi
Új autógumi

Gyári ajánlás szerint új gumival az első 100km-en óvatosabban kell bánni és fokozatosan bejáratni!
A gyártási metódus következménye, amikor megelőzik, hogy a forró gumi és az egyedi forma összetapadjon.
Ennek végeredménye, hogy az abroncson úgynevezett formaleválasztó réteg lesz megtalálható.
Ez a réteg védi és konzerválja a gumit szállításnál és tárolásnál.

Autógumi jelölései
Autógumi jelölései

Az abroncsok oldalán minden fontos információ fel van tüntetve a vásárlók számára.
Gyártó neve, pontos méretei, a gyártás időpontja, a megengedett súlyterhelés és legnagyobb sebesség, forgásirány, a legkönnyebb pontja, stb...
A megadott paraméterek a következők lehetnek: 205/45 R17 92T
"205": A gumiabroncs szélessége milliméterben kifejezve.
"/45": A gumi szélességhez viszonyított magasságát jelöli, százalékos formában.
"R": Radiális autógumi.
“17”: A felni átmérője colban kifejezve. (1 col = 2,54 centiméter)
“92”: Maximálisan megengedett súlyterhelés.(ENSZ EGB30)
“T”: A megengedett legnagyobb sebesség.(ENSZ EGB54)
“Rotation, Left/Right, Nyíl ikon, Inside/Outside”: Forgásirány megjelölése a helyes irányba történő felszereléshez.
"DOT"-szám példa: 1518 - 15. héten készült, 2018-ban.
"Sárga festékpötty": A gumi legkönnyebb pontja.
"Piros festékpötty": Az autógumi legmagasabb pontja. Legnagyobb sugárirányú kiterjedés.

Autógumi feliratok jelentései
Autógumi feliratok jelentései

• C - Kisteherautó autógumi.
• DSI - Minta mélység jelző.
• E - Alacsony gördülési ellenállás.
• GRNX - Zöld autógumi.
• M+S - Mud and Snow - téli gumiabroncs.
• RF - Reinforced - Megerősített gumi, magasabb terhelési index.
• Retreaded - Újrafutózott gumi.
• Regroovable - Után vágható a mintázat.
• FR - Peremvédős autógumi.
• OWL - Fehér felirat az oldalfalon.
• BSW - Fekete felirat az oldalfalon.
• SUV - Könnyű terepjáró gumiabroncs.
• Traction - Vonóképesség - AA (kiváló), A (jó), B (közepes), C (elfogadható).
• Treadwear- kopást és tartósságot jelzi a szám, százalékos formában.
• TWI, TRI és ▲ - Treadwear Indicator - Futófelület kopásjelző.
• TL - Tubeless - Tömlő nélküli autógumi.
• TT - Tubetype - Tömlős autógumi.
• XL - Extra Load - Megerősített gumi, magasabb terhelési index.
• BSR = Bridgestone defekttűrő gumi.
• EMT = Dunlop és Goodyear defekttűrő gumik.
• RFT = Bridgestone defekttűrő gumi.
• ROF = Dunlop és Goodyear defekttűrő gumik.
• Run Flat = Pirelli defekttűrő gumi.
• SSR = Continental defekttűrő gumi.
• ZP = Michelin defekttűrő gumi.

Autógumi szerkezetei
Autógumi szerkezetei

Diagonál (D):
• 30-40'-os koronaszög.
• Egyszerű szerkezet és gyártás.
• Erős oldalfal, kevésbé sérülékeny.
• Könnyű autógumi javítás.
• Jó rugózás és csillapítás.
• Olcsó előállítás.
Öves Diagonál (B):
• Amerikában terjedt el.
• Diagonál és Radiál autógumi kombinációja.
• Teljesítménye elmarad a Radiál abroncshoz képest, ezért megszűnt a gyártása.
Radiál (R):
• 15-20'-os koronaszög.
• Futófelület szélességében öv helyezkedik el.
• Kevesebb betéttel, ugyanolyan igénybevételt bírnak.
• Kisebb sebességnél, nagyobb zaj.
• Drágább előállítás(20-50%).
Defekttűrő (F):
• Támasztó gyűrűs - Az autógumi belső részében támasztó gyűrűk vannak.
• Önhordó - A szerkezete módosított, rugalmas és megesőtett oldalfal.

Nyárigumi télen?
Téligumi vagy Nyárigumi télen?

Jelentős különbség van a gumi összetételében, ugyanis a téligumi nagy mennyiségben tartalmaz szilika-adalékot.
Ez az adalék teszi lehetővé, hogy a gumi hidegben is lágy maradjon, és télen is megőrizze a jó tapadási tulajdonságát.
Ehhez jön hozzá a speciálisan a téli útviszonyokhoz fejlesztett futófelület, melyen akár kétezer lamella is megtalálható.
Ez is garantálja a tapadást a csúszós, nedves útfelületen. Kiváló tapadást kell biztosítania laza és kemény hórétegen.
Ezenfelül jó vízelvezetéssel, pontos irányíthatósággal, rövid fékutakkal, valamint magas végsebességgel kell rendelkeznie.
Más a téligumi és nyárigumi profilmélysége is új korukban, nyárigumi esetén 6 - 7 mm körüli tartományba esik általában.
Téliguminál ez is eltérő szokott lenni, hozzávetőlegesen 7,5 - 9 mm gyári profilmélységre lehet számítani.
A fenti képen is jól látható, hogyan működik a téligumi a nyárigumival szemben. Akár egy havasabb vagy jegesebb útszakon
történő elindulásnál, amit egy nyári gumi, felépítéséből, szerkezetéből adódóan nem tud teljesíteni.
Téli körülmények között, balesetveszélyesebbek a nyári gumik, ezért célszerű évszaknak megfelelőt használni.

Téligumi nyáron?
Nyárigumi vagy téligumi nyáron?

A téligumi összetétele túl puhává és rugalmassá válik a nyári körülmények között, aminek hatására tapadását veszítheti.
Fékezéskor a féktáv túl hosszúra nyúlhat, valamint a kanyarban való tapadás sem lesz megfelelő így nem biztonságosak.
A téligumik használata nyáron gazdaságilag nem előnyös, nagyobb üzemagyag fogyasztást is eredményeznek.
Sokkal gyorsabban kopnak, illetve felerősödik a gördülési zaj is, a megpuhult gumiösszetétel és a durvább mintázat miatt.
A magas hőmérsékleten történő használattal, a lamellák éleit lekerekítjük, ezzel tönkre tesszük a téligumi sajátosságát.
Az UV-sugárzás sem tesz jók a téliguminak nyáron, megkeményednek, idő előtt repedezésnek indulnak.

Autógumi Hóláncok
Autógumi Hóláncok

Létrás és Y mintás hóláncok:
Ezek a hólánc típusokat már nem nagyon lehet megvásárolni, ugyanis nem biztosítanak megfelelő védelmet az oldalirányú megcsúszás ellen.
Amennyiben ilyen láncokat szeretnénk vásárolni az alacsony áruk miatt, az nem csak a biztonságos közlekedést kockáztatja, hanem mások biztonságát is.
A minősítésekkel nem rendelkező hóláncok alkalmazása miatt büntetésre is lehet számítani.
A létrás hóláncokat alacsony áruk miatt elsősorban a tőlünk keletebbre fekvő országokban alkalmazzák.
Rombusz és Trapézmintás (aszimmetrikus) hóláncok:
A napjainkban kapható hóláncok nagy része már aszimmetrikus (trapézmintás) vagy más néven a (gyémánt mintás) hóláncok.
A legtökéletesebb tapadási és kanyarodási hatás az ilyen mintázatú láncokkal érhetőek el.
Ez annak köszönhető, hogy az aszimmetrikus lánc keresztláncai úgy vannak kialakítva, hogy mindig a földre érjen a hóláncnak valamelyik része.
A kerék nem tud ez által elforogni magában a hóláncban, és a legbiztonságosabb utazást teszi lehetővé.

Autógumi jelöléseket és mérőszámok
Autógumi jelöléseket és mérőszámok
Mit jelentenek?
Mit jelentenek az alábbi kódok az autógumin?
ET szám
ET szám
Felni és gumi megfelelőség
Felni és gumi megfelelőség
Autógumi Sebességkód táblázat
Autógumi Sebességkód táblázat

Minden autógumi oldalfalán betűvel jelezve megtalálható a gumiabroncs megengedett maximális sebessége.

Autógumi Súlykód táblázat
Autógumi Súlykód táblázat

Minden autógumi oldalfalán számkóddal jelezve megtalálható a gumiabroncs megengedett maximális terhelése.