Google értékelések
Motorgumi szerelés
Motorgumi szerelés

Motorgumi szerelés

Első lépés, a motorkerékpár biztonságos megemelése.
Többféle emelő és adapter szükséges, hogy a motor első és hátsó kerekeit megfelelő magasságba tudjuk a földtől emelni.
Azoknál a típusoknál, ahol gyárilag van középsztender, vagy más néven motoremelő bak, egyszerűbb feladatunk van.
Az első féknyergek leszerelése után, azokat kellő távolságra rögzítjük gumipókok segítségével, a fényezés megóvása érdekében.
A tengely és annak rögzítő csavarjainak eltávolítás után, kiszereljük az első kereket.
Hátsó kerék kiszerelése közben, vigyázunk a sárvédőre és a rendszámtábla keretre.
A kiszerelését követően, a motorgumi szerelés első lépése, hogy eltávolítjuk a szelepsapkát és a szeleptűt.
Ezt követően leszedjük a régi centírozó súlyokat.
A kerékszerelő gép gumitámaszához helyezzük és átugrasztjuk a gumit a vállakon.
Az abroncsot rögzítjük a körmös-megfogók segítségével.
Műanyag védőkkel fogassuk be, hogy a felni fényezése ne sérüljön.
Motorgumi csere előtt, a felnin, úgynevezett könnyűfém felni peremvédőt helyezünk el, ha a bontófej nincs védővel ellátva.
Külön erre a célra használatos, motorgumi szerelő vas segítségével, megkezdjük az abroncs lefejtését.
A gumi szelepet minden esetben újra cseréljük.
Rövid, TR 412 típusú gumi, vagy fém 80° hajlított szelepeket szerelhetünk vissza.
Robogók esetén, gyakori a PVR 70 néven ismert 90° szelep.
Alaposan kenjük be, a felszerelni kívánt gumi peremét és a felni belső részét gumiszerelő pasztával.
Szakszerűen felszereljük az új abroncsot a felnire.
Szeleptű nélkül átugrasztjuk a gumit a vállakon és ellenőrizzük a végeredményt.
A szeleptűt vissza kell helyezni a szeleptestbe és a nyomatékhatárolós célszerszámmal rögzíteni.
Be kell állítani egy hitelesített gumiabroncs töltő segítségével a pontos nyomásértéket.
Végül, a motorgumi szerelés utolsó lépése, hogy a statikus elven működő kiegyensúlyozó pad segítségével, szakszerűen kiegyensúlyozzuk.
A tengely és annak rögzítő csavarjainak visszaszerelés után, nyomatékra húzzuk a megfelelő célszerszámmal.
A féknyergeket rögzítő csavarokat, erre alkalmas oldható ragasztóval bekenjük, majd nyomatékra húzzuk.

Motorgumi defekt
Motorgumi defekt

Motorgumi defekt

Tömlős (Tube type) és tömlő nélkül (Tubeless) motorgumi defektje:
Huzamosabb ideig, lapos kerékkel haladva, az abroncs puha oldalfal miatt a gumiabroncs összeesik és a felni pántszarva, belülről lehorzsolja.
A sérülés mértékétől függően végezhetjük el a motorgumi szerelését és a motorgumi javítását.
Amennyiben a pántszarvak a gumi belső részét szövetrétegig lehorzsolták, a gumiabroncs csereje szükséges.
Rosszabb esetben a felni is károsodhat, huzamosabb defektes gumi használata mellett.
A későbbiekben csak korlátozásokkal lehet használni a javított gumiabroncsokat.

Motorgumi javítás
Motorgumi javítás

Motorgumi javítás

"Gumikukaccal" történő javítást nem végezhet motogumi szerviz, mivel az nem minősül szakszerű javítási folyamatnak.
Első lépés, hogy szerelt állapotban meghatározzuk a sérülés helyét és annak javíthatóságát.
Szakszerűen leszereljük a gumiabroncsot a felniről és megvizsgáljuk a sérülést okozó tárgy környezetét.
Motorgumi javítást, kizárólag ilyen állapotfelmérések után végezhetünk.
Abban az esetben, ha a sérülés csak a behatolás részén tapasztalható, eltávolítjuk a tárgyat és gumijelölő krétával megjelöljük kívül és belül.
Egy tárgytól származó, de több sérülést okozó feltárás esetén, motorgumi javítása nem lehetséges!
Megfelelő méretű gumifúró fejjel kifúrjuk a sérülést.
"Gumijavító-gombával", vagy más néven "multikombival" történő javítás végezhet kizárólag a szakszervíz.
Figyeljünk, hogy ne növeljük tovább a sérülés keresztmetszetét!
Kiválasztjuk a megfelelő méretű motorgumi javításhoz használható gombát és ráhelyezzük fordítva a sérülés középpontjára.
Gumijelölő krétával körbe rajzoljuk a gombát.
A körbe rajzolt területet bekenjük egy tisztító folyadékkal, amely fellazítja a gumi felületén lerakódott szennyeződéseket és hámosit.
Gumikaparó segítségével eltávolítjuk a bejelölt területen lévő szennyeződéseket és felhorzsoljuk lassú fordulaton a felületet egyenletesen.
Motorgumi javítás esetén, maximum 2500-as fordulatszámon üzemeltessük, hogy ne égjen meg a gumiabroncs.
Ipari porszívóval kitakarítjuk a felhorzsolt szemcséket és levált szennyeződéseket.
Hideg vulkanizáló oldattal bekenjük, a felhorzsol és megtisztított felületet.
Várunk, amíg elkezd száradni a vulkanizáló oldat és ügyelünk arra, hogy szennyeződések ne kerüljenek bele.
Eltávolítjuk a multikombi védőfóliáját.
Az alatta lévő felületet se szennyezzük be.
A vulkanizáló oldattal vékonyan bekenjük a gomba rögzíteni kívánt felületét is.
Középről kifelé haladva, javítófolt görgővel rögzítjük a gombát.
Légbuborék ne keletkezzen a két felület között.
Eltávolítjuk az átlátszó fóliát a gomba tetejéről.
Körbe kenjük a multikombi szélét és a felhorzsolt felületet tömítő, helyreállító oldattal.
Ezzel a folyamattal lezárjuk és visszaállítsuk az abroncs eredeti állapotát.
Kívülről levágjuk a kiálló gombaszárat.
Ez követően, kezdődhet meg a gumiszerelés, vagyis visszaszereljük az abroncsot a felnire.
Előírt értékre fújjuk és leszedjük a régi centírozó súlyokat.
Végül, szakszerűen elvégezzük az motorgumi kiegyensúlyozást.
Mikor nem végezhető el egyáltalán a motorgumi javítás?!
• Egy tárgytól származó, de több sérülést okozó esetben.
• Elválás, szálszakadás, peremszakadás, perem környéki sérülés.
• Szövetvázig karkaszig nyúló repedés.
• Légzáró réget leválása.
• Elkopott vagy elöregedett gumiabroncs.
• Olajok vagy vegyszerek okozta károsodások.

Motorgumi csere
Új abroncs

Motorgumi csere

Gyári ajánlás szerint, minden motorgumi csere után, óvatosabban kell kezelni és fokozatosan bejáratni!
A gyártási folyamat következménye, amikor megelőzik, hogy a forró gumi és az egyedi forma összetapadjon.
Ennek végeredménye, hogy a gumin úgynevezett formaleválasztó réteg lesz megtalálható.
Ez a réteg védi és konzerválja a motorgumi felületét.

Motorgumi centírozás
Motorgumi centírozás

Motorgumi centírozás

Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó mozgást végző tárgyon.
Motorok vezetése esetében, ez a kormány remegését eredményezi, ami veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz.
Rossz egyenes futási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot, balesetveszélyes.
Ezen kívül a gumiabroncsok, kerékcsapágyak és futóműalkatrészek nagyobb mértékű és korai elhasználásához vezet.
Könnyen elvégezhető a motorgumi statikus kiegyensúlyozása, a gravitáció segítségével erre fejlesztett centírozó állványon.

Motorgumi jelölések
Motorgumi jelölések

Motorgumi jelölések

A motorgumi oldalán minden fontos információ fel van tüntetve a vásárlók számára.
Gyártó neve, pontos méretei, a gyártás időpontja, a megengedett súlyterhelés és legnagyobb sebesség, forgásirány, a legkönnyebb pontja.
A megadott paraméterek a következők lehetnek: 180/55ZR17M/C 58W
• 180 - A kerék szélessége milliméterben kifejezve.
• /55 - A gumiabroncs keresztmetszetének magassága hogyan aránylik az abroncs szélességéhez.
• ZR - 240 km/h+ sebesség felett is használható az abroncs.
• 17 - A felni átmérője colban kifejezve. (1 col = 2,54 centiméter)
• M/C - Motorkerékpárra gyártott abroncsról van szó.
• 58 - Maximálisan megengedett súlyterhelés.
• W - A megengedett legnagyobb sebesség 270km/h.
• 1522 - Első két szám a hete, utolsó két szám a gyártás évet jelöli.
• Sárga festékpötty - A motor gumi legkönnyebb pontja.
• Piros festékpötty - A gumi legmagasabb pontja. Legnagyobb sugárirányú kiterjedés.

Motorgumi szelep
Motorgumi szelep

Motorgumi szelep

A motorgumi szelepeknek, a guminyomás szabályozásában, ellenőrzésében és tömítésben van szerepük.
Részei - szeleptest, szeleptű és szelepsapka.
A régi, elöregedett vagy sérült szelepek balesetveszélyesek.
A sérült szelep légnyomás csökkenéshez vezet, ami rossz gumikopást eredményez hosszú távon.
Figyelni kell, hogy felszereléskor a szelepnek és a furatnak is tisztának és sérülésmentesnek kell lennie.
Nagy teljesítményű motorkerékpároknál, rövidebb szelep ajánlott, vagy a 90°-ban elfordított fém szeleptest.
Robogók esetén sokszor alkalmazzák a gumi, 90° és tengely irányba szerelt szelepeket.
Motorgumi szerelés közben, amikor az elhasznált, elöregedett vagy sérült gumiabroncsokat cseréljük,
biztonsági szempontból fontos, hogy a gumi szelepeket minden esetben újakra cseréltessük.
Motorgumi szelepek fajtái:
• Snap-in (bepattintható), ez a leggyakrabban előforduló típus.
• Clamp-in (anyával rögzített), gyakori a nagy teljesítményű motorkerékpároknál.

Motorgumi forgásirány
Motorgumi forgásirány

Motorgumi forgásirány

Rotation, vagy egy nyíl, a motorgumi kötött forgásirányát jelöli.
A korszerű V-mintás profil, precíz iránytartást, hatékonyabb gyorsulást, rövidebb fékutat biztosít, továbbá fokozott teljesítményt vizes úton.
Az ilyen mintázattal rendelkező abroncsok gyorsan képesek elvezetni a vizet, hatékonyan csökkentve az aquaplaning kialakulásának kockázatát.
Motorgumi csere esetén, ügyelni kell arra, hogy a helyes forgásiránynak megfelelően történjen a felszerelés.

Motorgumi kopásjelző
Motorgumi kopásjelző

Motorgumi kopásjelző

Kopásjelző - TreadWearIndicator
A motorgumi minta árkaiban elhelyezett apró gumiblokk, melynek magassága 1,6mm.
A kopásjelző helyét a gyártók általában a TWI felirattal vagy egy háromszöggel △ jelölik.
Annak érdekében, hogy az egyenetlen kopás is felismerhető legyen, egy gumiabroncson általában több ilyen jelzés is megtalálható.
Mire jó a kopásjelző?!
• Jelzi a tulajdonos felé, hogy esedékessé vált a gumiszerelés egy gumiszervizben.
• Az abroncs futófelülete bárhol egy vonalba kerül ezzel a gumiblokkal, cserélni kell a motorgumit.

Motorgumi dotszám
Motorgumi dotszám

Motorgumi dotszám

DOT szám - Department of Transportation
A motorgumi gyártásának időpontját jelöli meg.
Négy számból áll, az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet mutatja meg.
Egy nyárigumi ajánlott szavatossági ideje 10 év, ami téli motorgumi esetén 6 évet jelent.
A szakszerűen és megfelelően tárolt abroncs több éven keresztül teljes mértékben megőrzi azon jó tulajdonságait, amik a gyártáskor is fennálltak.
A gyártástól számított 3 évig, frissen gyártott gumiabroncsról beszélhetünk.
Egy 3 évig szakszerűen tárolt, tehát még nem használt abroncs, gumiszerelése nem jár semmilyen műszaki kockázattal.
A gyártás során a gumikeverékben olyan különleges adalékanyagokat kevernek, amelyek meggátolják az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat.

Motorgumi felépítése
Motorgumi felépítése

Motorgumi felépítése

A hétköznapi életben, a gumiabroncsot, guminak nevezzük.
Ez az elnevezés csak az anyagra, illetve az anyag tulajdonságára utal.
A gumitermékek olyan összetett termékek, melyek gumin kívül más anyagokat is tartalmaznak.
Acél- vagy textilvázat, ráragasztott rögzítőelemeket.
Ezek a termékek gumigyárban készülnek.
Gyakori esetben, a gumikeverékből készített nyers gumialkatrészeket rögzítik a többihez és utána vulkanizálják.
Ritkább esetben, a kivulkanizált gumit építik össze a többi alkatrésszel.
Ezzel összefüggésben gumigyártásnak nevezzük azoknak a késztermékeknek az előállítási folyamatát,
amelyek számottevő mennyiségben tartalmaznak gumit.

Motorgumi keréknyomása
Motorgumi Keréknyomása

Motorgumi keréknyomása

A meghatározott gyári értékeket gyakran matrica formájában helyezik el a motor különböző pontjain.
Legtöbb esetben a lengővillán található meg ez a matrica.
A gumiabroncs nyomását mindig hideg állapotában kell mérni és beállítani.
Az ideálistól nagy mértékben eltérő értékek erősen befolyásolják a gépjármű viselkedését, ezért nem célszerű a gyári értékektől eltérni.
A kresz is kimondja, minden elindulás előtt szemrevételezéssel ellenőrizni kell a gumiban található nyomást.
Műszerrel kéthetente, vagy hosszabb utazások előtt célszerű megmérni és beállítani.

Motorgumi sebességkód táblázat
Motorgumi Sebességkód tábláza

Motorgumi sebességkód táblázat

Minden abroncs oldalfalán betűvel jelezve megtalálható a gumiabroncs megengedett maximális sebessége, amit figyelembe kell venni gumiszerelésnél.

Motorgumi súlykód táblázat
Motorgumi Súlykód táblázat

Motorgumi súlykód táblázat

Minden abroncs oldalfalán számkóddal jelezve megtalálható a gumiabroncs megengedett maximális terhelése, amit figyelembe kell venni gumiszerelésnél.