Google értékelések
Motorgumi szerelés
Motorgumi szerelés

Motorgumi szerelés

A motorkerékpár első vagy hátsó kerekét ki kell szerelni.

Első kerék:
A motort, vagy a központi állványára, vagy egy megfelelő szerelőállványra kell felállítanunk.
Le kell venni a tengelyvégről a rögzítő anyát és meglazítani a tengelyt leszorító csavarokat.
Egyes típusoknál villaszárvédő burkolatokat is alkalmaznak, melyeket ugyan csak le kell szerelni.
A legtöbb típusnál le kell szerelni a féknyerget is a villaszárról.
Ehhez ki kell venni az alsó villaszár csövön lévő nagy rögzítőcsavarokat.
Kellő távolságra rögzítjük gumipókok segítségével a féknyerget, a fényezés megóvása érdekében.
Amíg a féknyereg leszerelt állapotban van, a rögzítőféket sem szabad behúzni robogók esetén,
mert a dugattyú kitolódásakor a fékolaj elfolyhat.
A keréktengely kihúzásához, kicsavarásához, a kerék mellé ülve, a kereket lábbal meg kell támasztani.
A távtartó alátéteket, hüvelyeket megfelelő sorrendben félretesszük.
A szabaddá vált kereket előre felé húzzuk ki a villákból.
A kiszerelését követően, a motorgumi szerelés első lépése, hogy eltávolítjuk a szelepsapkát és a szeleptűt.
Ezt követően leszedjük a régi centírozó súlyokat.
A kerékszerelő gép gumitámaszához helyezzük és átugrasztjuk a gumit a vállakon.
Az abroncsot rögzítjük a körmös-megfogók segítségével.
Műanyag védőkkel fogassuk be, hogy a felni fényezése ne sérüljön.
Motorgumi csere előtt, a felnin, úgynevezett könnyűfém felni peremvédőt helyezünk el,
ha a bontófej nincs védővel ellátva.
Külön erre a célra használatos, motorgumi szerelő vas segítségével, megkezdjük az abroncs lefejtését.
A gumi szelepet minden esetben újra cseréljük.
Rövid, TR 412 típusú gumi, vagy fém 80° hajlított szelepeket szerelhetünk vissza.
Robogók esetén, gyakori a PVR 70 néven ismert 90° szelep.
Alaposan kenjük be, a felszerelni kívánt gumi peremét és a felni belső részét gumiszerelő pasztával.
Szakszerűen elvégeztük a motorgumi csere folyamatot.
Szeleptű nélkül átugrasztjuk a gumit a vállakon és ellenőrizzük a végeredményt.
A szeleptűt vissza kell helyezni a szeleptestbe és a nyomatékhatárolós célszerszámmal rögzíteni.
Be kell állítani egy hitelesített gumiabroncs töltő segítségével a pontos nyomásértéket.
Végül, a motorgumi szerelés utolsó lépése, hogy a statikus elven működő kiegyensúlyozó pad segítségével,
szakszerűen kiegyensúlyozzuk.
Vissza szerelésnél, elölről toljuk be a kereket a villaszárak közé.
Figyeljen arra, hogy a sebességmérő hajtás pontosan a helyére kerüljön, ha van ilyen.
Többnyire egy orr rész van rajta, melynek a villaszár-csövön kialakított üregben kell elhelyezkednie.
A bezsírozott keréktengelyt a kihúzáshoz hasonlóan toljuk vissza a helyére.
Az alátéteket és hüvelyeket az eredeti helyükre illesszük vissza.
A keréktengely rögzítésekor a sebességmérő hajtását tartsuk a helyén,
ugyanis elfordulhat és ez a spirál tönkremenetelét okozza.
Helyezzük vissza a féknyerget a féktárcsára,
miközben a fékbetéteket erre alkalmas szerszámmal széttoltuk egymástól.
A féknyergeket rögzítő csavarokat,
erre alkalmas oldható ragasztóval bekenjük, majd nyomatékra húzzuk.

Hátsó kerék:
A hátsó kerék kiszerelésének menete hasonló az elsőéhez.
Kiszerelése közben, vigyázunk a sárvédőre, láncvédőre és a rendszámtábla keretre.
A tengelyanya levételét és a tengely kihúzását az első kerékhez hasonlóak szerint elvégezzük.
A hátsó motorgumi szerelés művelet annyiban más, hogy a meghajtó láncot is le kell venni.
Tárcsafékes motorok esetén, el kell távolítani a féknyerget tartó konzolt.
A távtartók elhelyezésére itt is figyelni kell.
Dobfékes szerkezetnél először csavarjuk le a fékállító anyát és válasszuk le a fékrudat a fékkarról.
Néhány robogó esetében a teljes kipufogó rendszert is le kell szerelni.
A rozsdás kipufogó csavar eltörhet a le vagy felszerelésnél, anyag fáradása miatt,
amiért felelősséget nem tudunk vállalni.
Ha a kerék kiemelését a sárvédő akadályozza, akkor a kerék megdöntésével már biztosan kihúzható lesz a kerék.
A szakszerű motorgumi csere folyamat az első kerékhez hasonló módon történik.
A kerék beszerelésekor ismét tolja a kereket ütközésig előre, hogy a láncot felhelyezhesse a lánckerékre.
Az alátéteket és hüvelyeket az eredeti helyükre tegyük vissza.
A motorgumi visszaszerelését követően, dobfék esetén a fékkart az anyával ismét be kell állítani.
Tárcsafék esetén, a fékbetéteket erre alkalmas szerszámmal széttoljuk egymástól.
A féknyerget, tartó konzolt szakszerűen visszahelyezzük.
A bezsírozott keréktengelyt a kihúzáshoz hasonlóan toljuk vissza a helyére.
A féknyergeket rögzítő csavarokat, erre alkalmas oldható ragasztóval bekenjük, majd nyomatékra húzzuk.
Mielőtt a tengely anyát meghúzzuk, ellenőrizzük a kerék szabad forgását.

Motorgumi defekt
Motorgumi defekt

Motorgumi defekt

Tömlős (Tube type) és tömlő nélkül (Tubeless) motorgumi defektje:
Huzamosabb ideig, lapos kerékkel haladva, az abroncs puha oldalfal miatt a gumiabroncs összeesik és a felni pántszarva, belülről lehorzsolja.
A sérülés mértékétől függően végezhetjük el a motorgumi szerelését és a motorgumi javítását.
Amennyiben a pántszarvak a gumi belső részét szövetrétegig lehorzsolták, a motorgumi csere szükséges.
Rosszabb esetben a felni is károsodhat, huzamosabb defektes gumi használata mellett.
A későbbiekben csak korlátozásokkal lehet használni a javított gumiabroncsokat.

Motorgumi javítás
Motorgumi javítás

Motorgumi javítás

"Gumikukaccal" történő motorgumi javítást nem végezhet egyetlen motorgumi szerviz sem, mivel az nem minősül szakszerű javítási folyamatnak.
Első lépés, hogy szerelt állapotban meghatározzuk a sérülés helyét és annak javíthatóságát.
Szakszerűen leszereljük a gumiabroncsot a felniről és megvizsgáljuk a sérülést okozó tárgy környezetét.
Motorgumi javítást, kizárólag ilyen állapotfelmérések után végezhetünk.
Abban az esetben, ha a sérülés csak a behatolás részén tapasztalható, eltávolítjuk a tárgyat és gumijelölő krétával megjelöljük kívül és belül.
Egy tárgytól származó, de több sérülést okozó feltárás esetén, motorgumi javítása nem lehetséges!
Megfelelő méretű gumifúró fejjel kifúrjuk a sérülést.
"Gumijavító-gombával", vagy más néven "multikombival" történő javítás végezhet kizárólag a motorgumi szerviz.
Figyeljünk, hogy ne növeljük tovább a sérülés keresztmetszetét!
Kiválasztjuk a megfelelő méretű motorgumi javításhoz használható gombát és ráhelyezzük fordítva a sérülés középpontjára.
Gumijelölő krétával körbe rajzoljuk a gombát.
A körbe rajzolt területet bekenjük egy tisztító folyadékkal, amely fellazítja a gumi felületén lerakódott szennyeződéseket és hámosit.
Gumikaparó segítségével eltávolítjuk a bejelölt területen lévő szennyeződéseket és felhorzsoljuk lassú fordulaton a felületet egyenletesen.
Motorgumi javítás esetén, maximum 2500-as fordulatszámon üzemeltessük, hogy ne égjen meg a gumiabroncs.
Ipari porszívóval kitakarítjuk a felhorzsolt szemcséket és levált szennyeződéseket.
Hideg vulkanizáló oldattal bekenjük, a felhorzsol és megtisztított felületet.
Várunk, amíg elkezd száradni a vulkanizáló oldat és ügyelünk arra, hogy szennyeződések ne kerüljenek bele.
Eltávolítjuk a multikombi védőfóliáját.
Az alatta lévő felületet se szennyezzük be.
A vulkanizáló oldattal vékonyan bekenjük a gomba rögzíteni kívánt felületét is.
Középről kifelé haladva, javítófolt görgővel rögzítjük a gombát.
Légbuborék ne keletkezzen a két felület között.
Eltávolítjuk az átlátszó fóliát a gomba tetejéről.
Körbe kenjük a multikombi szélét és a felhorzsolt felületet tömítő, helyreállító oldattal.
Ezzel a folyamattal lezárjuk és visszaállítsuk az abroncs eredeti állapotát.
Kívülről levágjuk a kiálló gombaszárat.
Ez követően, kezdődhet meg a motorgumi szerelés, vagyis visszaszereljük az abroncsot a felnire.
Előírt értékre fújjuk és leszedjük a régi centírozó súlyokat.
Végül, szakszerűen elvégezzük az motorgumi kiegyensúlyozást.
Mikor nem végezhető el egyáltalán a motorgumi javítás?!
• Egy tárgytól származó, de több sérülést okozó esetben.
• Elválás, szálszakadás, peremszakadás, perem környéki sérülés.
• Szövetvázig karkaszig nyúló repedés.
• Légzáró réget leválása.
• Elkopott vagy elöregedett gumiabroncs.
• Olajok vagy vegyszerek okozta károsodások.

Motorgumi csere
Új abroncs

Motorgumi csere

Gyári ajánlás szerint, minden motorgumi szerelés után, óvatosabban kell kezelni és fokozatosan bejáratni!
A gyártási folyamat következménye, amikor megelőzik, hogy a forró gumi és az egyedi forma összetapadjon.
Ennek végeredménye, hogy a gumin úgynevezett formaleválasztó réteg lesz megtalálható.
Ez a réteg védi és konzerválja a motorgumi felületét.

Motorgumi centírozás
Motorgumi centírozás

Motorgumi centírozás

Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó mozgást végző tárgyon.
Motorok vezetése esetében, ez a kormány remegését eredményezi, ami veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz.
Rossz egyenes futási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot, balesetveszélyes.
Ezen kívül a kerékcsapágyak, futóműalkatrészek, motorgumi nagyobb mértékű és korai elhasználásához vezet.
Könnyen elvégezhető a motorgumi csere után, az úgynevezett statikus kiegyensúlyozás.
Gravitáció segítségével, egy erre fejlesztett motorgumi centírozó állványon.

Motorgumi jelölések
Motorgumi jelölések

Motorgumi jelölések

A motorgumi oldalán minden fontos információ fel van tüntetve a vásárlók számára.
Gyártó neve, pontos méretei, a gyártás időpontja, a megengedett súlyterhelés és legnagyobb sebesség, forgásirány, a legkönnyebb pontja.
A megadott paraméterek a következők lehetnek: 180/55ZR17M/C 58W
• 180 - A kerék szélessége milliméterben kifejezve.
• /55 - A gumiabroncs keresztmetszetének magassága hogyan aránylik az abroncs szélességéhez.
• ZR - 240 km/h+ sebesség felett is használható az abroncs.
• 17 - A felni átmérője colban kifejezve. (1 col = 2,54 centiméter)
• M/C - Motorkerékpárra gyártott abroncsról van szó.
• 58 - Maximálisan megengedett súlyterhelés.
• W - A megengedett legnagyobb sebesség 270km/h.
• 1522 - Első két szám a hete, utolsó két szám a gyártás évet jelöli.
• Sárga festékpötty - A motor gumi legkönnyebb pontja.
• Piros festékpötty - A gumi legmagasabb pontja. Legnagyobb sugárirányú kiterjedés.

Motorgumi szelep
Motorgumi szelep

Motorgumi szelep

A motorgumi szelepeknek, a guminyomás szabályozásában, ellenőrzésében és tömítésben van szerepük.
Részei - szeleptest, szeleptű és szelepsapka.
A régi, elöregedett vagy sérült szelepek balesetveszélyesek.
A sérült szelep légnyomás csökkenéshez vezet, ami rossz gumikopást eredményez hosszú távon.
Figyelni kell, hogy felszereléskor a szelepnek és a furatnak is tisztának és sérülésmentesnek kell lennie.
Nagy teljesítményű motorkerékpároknál, rövidebb szelep ajánlott, vagy a 90°-ban elfordított fém szeleptest.
Robogók esetén sokszor alkalmazzák a gumi, 90° és tengely irányba szerelt szelepeket.
Motorgumi szerelés közben, amikor az elhasznált, elöregedett vagy sérült gumiabroncsokat cseréljük,
biztonsági szempontból fontos, hogy a gumi szelepeket minden esetben újakra cseréltessük.
Motorgumi szelepek fajtái:
• Snap-in (bepattintható), ez a leggyakrabban előforduló típus.
• Clamp-in (anyával rögzített), gyakori a nagy teljesítményű motorkerékpároknál.

Motorgumi forgásirány
Motorgumi forgásirány

Motorgumi forgásirány

Rotation, vagy egy nyíl, a motorgumi kötött forgásirányát jelöli.
A korszerű V-mintás profil, precíz iránytartást, hatékonyabb gyorsulást, rövidebb fékutat biztosít, továbbá fokozott teljesítményt vizes úton.
Az ilyen mintázattal rendelkező abroncsok gyorsan képesek elvezetni a vizet, hatékonyan csökkentve az aquaplaning kialakulásának kockázatát.
Motorgumi csere esetén, ügyelni kell arra, hogy a helyes forgásiránynak megfelelően történjen a felszerelés.

Motorgumi kopásjelző
Motorgumi kopásjelző

Motorgumi kopásjelző

Kopásjelző - TreadWearIndicator
A motorgumi minta árkaiban elhelyezett apró gumiblokk, melynek magassága 1,6mm.
A kopásjelző helyét a gyártók általában a TWI felirattal vagy egy háromszöggel △ jelölik.
Annak érdekében, hogy az egyenetlen kopás is felismerhető legyen, egy motorgumin általában több ilyen jelzés is megtalálható.
Mire jó a kopásjelző?!
• Jelzi a tulajdonos felé, hogy esedékessé vált a motorgumi csere.
• Az abroncs futófelülete bárhol egy vonalba kerül ezzel a gumiblokkal, cserélni kell a motorgumit.

Motorgumi dotszám
Motorgumi dotszám

Motorgumi dotszám

DOT szám - Department of Transportation
A motorgumi gyártásának időpontját jelöli meg.
Négy számból áll, az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet mutatja meg.
Egy nyári motorgumi ajánlott szavatossági ideje 10 év, ami téli motorgumi esetén 6 évet jelent.
A szakszerűen és megfelelően tárolt abroncs több éven keresztül teljes mértékben megőrzi azon jó tulajdonságait, amik a gyártáskor is fennálltak.
A gyártástól számított 3 évig, frissen gyártott motorgumiról beszélhetünk.
Egy 3 évig szakszerűen tárolt, tehát még nem használt motorgumi szerelése nem jár semmilyen műszaki kockázattal.
A gyártás során a gumikeverékben olyan különleges adalékanyagokat kevernek, amelyek meggátolják az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat.

Motorgumi felépítése
Motorgumi felépítése

Motorgumi felépítése

A hétköznapi életben, a gumiabroncsot, guminak nevezzük.
Ez az elnevezés csak az anyagra, illetve az anyag tulajdonságára utal.
A gumitermékek olyan összetett termékek, melyek gumin kívül más anyagokat is tartalmaznak.
Acél- vagy textilvázat, ráragasztott rögzítőelemeket.
Ezek a termékek gumigyárban készülnek.
Gyakori esetben, a gumikeverékből készített nyers gumialkatrészeket rögzítik a többihez és utána vulkanizálják.
Ritkább esetben, a kivulkanizált gumit építik össze a többi alkatrésszel.
Ezzel összefüggésben gumigyártásnak nevezzük azoknak a késztermékeknek az előállítási folyamatát,
amelyek számottevő mennyiségben tartalmaznak gumit.

Motorgumi keréknyomása
Motorgumi Keréknyomása

Motorgumi keréknyomása

A meghatározott gyári értékeket gyakran matrica formájában helyezik el a motor különböző pontjain.
Legtöbb esetben a lengővillán található meg ez a matrica.
A gumiabroncs nyomását mindig hideg állapotában kell mérni és beállítani.
Az ideálistól nagy mértékben eltérő értékek erősen befolyásolják a gépjármű viselkedését, ezért nem célszerű a gyári értékektől eltérni.
A kresz is kimondja, minden elindulás előtt szemrevételezéssel ellenőrizni kell a gumiban található nyomást.
Műszerrel kéthetente, vagy hosszabb utazások előtt célszerű megmérni és beállítani.

Nyári motorgumi télen?
Téligumi vagy Nyárigumi télen?

Jelentős különbség van a motorgumi összetételében, ugyanis a téli motorgumi nagy mennyiségben tartalmaz szilika-adalékot.
Ez az adalék teszi lehetővé, hogy a motorgumi hidegben is lágy maradjon, és télen is megőrizze a jó tapadási tulajdonságát.
Ehhez jön hozzá a speciálisan a téli útviszonyokhoz fejlesztett futófelület, melyen több száz lamella is megtalálható.
Ez is garantálja a tapadást a csúszós, nedves útfelületen. Kiváló tapadást kell biztosítania laza és kemény hórétegen.
Ezenfelül jó vízelvezetéssel, pontos irányíthatósággal, rövid fékutakkal, valamint magas végsebességgel kell rendelkeznie.
Más a téli motorgumi és nyári motorgumi profilmélysége is új korukban.
A fenti képen is jól látható, hogyan működik a téligumi a nyárigumival szemben. Akár egy havasabb vagy jegesebb útszakon
történő elindulásnál, amit egy nyári motorgumi, felépítéséből, szerkezetéből adódóan nem tud teljesíteni.
Téli körülmények között, balesetveszélyesebbek a nyári motorgumi, ezért célszerű a motorgumi csere, évszaknak megfelelően.

Téli motorgumi nyáron?
Nyárigumi vagy téligumi nyáron?

A téli motorgumi összetétele túl puhává és rugalmassá válik a nyári körülmények között, aminek hatására tapadását veszítheti.
Fékezéskor a féktáv túl hosszúra nyúlhat, valamint a kanyarban való tapadás sem lesz megfelelő így nem biztonságosak.
A téli motorgumik használata nyáron gazdaságilag nem előnyös, nagyobb üzemagyag fogyasztást is eredményeznek.
Sokkal gyorsabban kopnak, illetve felerősödik a gördülési zaj is, a megpuhult gumiösszetétel és a durvább mintázat miatt.
A magas hőmérsékleten történő használattal, a lamellák éleit lekerekítjük, ezzel tönkre tesszük a téli motorgumi sajátosságát.
Az UV-sugárzás sem tesz jók a téli motorguminak nyáron, megkeményednek, idő előtt repedezésnek indulnak.

Motorgumi sebességkód táblázat
Motorgumi Sebességkód tábláza

Motorgumi sebességkód táblázat

Minden abroncs oldalfalán betűvel jelezve megtalálható a gumiabroncs megengedett maximális sebessége, amit figyelembe kell venni gumiszerelésnél.

Motorgumi súlykód táblázat
Motorgumi Súlykód táblázat

Motorgumi súlykód táblázat

Minden abroncs oldalfalán számkóddal jelezve megtalálható a gumiabroncs megengedett maximális terhelése, amit figyelembe kell venni gumiszerelésnél.

Adapterek Egykaros motoremelőhöz
Motorgumi Adapter

Adapter méret 25,7-21,7 mm
Ducati 748 (1995-2004)
Ducati 848 (2008-2010)
Ducati Evo (2013)
Ducati Streetfighter 848 (2001-2015)
Ducati 916 (1994-1998)
Ducati 996 (1999-2001)
Ducati 998 (2002-2004)
Ducati Hypermotard 1100 Evo (2007-2012)
Ducati Hypermotard 796 (2010-2012)
Ducati Hypermotard 821 (2013-2015)
Ducati Hypermotard 939 SP (2016-2018)
Ducati Hyperstrada (2013-2015)
Ducati Hyperstrada 939 | HYPERS939 (2016)
Ducati Monster S4RS | S4RS (2006-2008)
Ducati Monster S4R (2007-2008)
Ducati Monster S4R (2004-2006)
Ducati Monster S2R 800 (2005-2007)
Ducati Monster S2R 1000 (2006-2008)
Ducati Monster 796 | M796 (2010-2017)
Ducati Monster 1100 Evo (2009-2013)
Ducati Monster S4R (2003)

Adapter méret 27,3 mm
KTM 1290 Super Duke GT (2016-2018)
KTM 1290 Super Duke/ R (2017-2018)
KTM 1290 Super Duke/ R (2014-2016)
Triumph Tiger Sport | 115NG/SPORT (2013-2015)
Triumph Tiger Sport | 115NG/SPORT (2013-2015)
Triumph Sprint ST | 215NA (2005-2010)
Triumph Tiger 1050 | 115NG (2007-2013)
Triumph Sprint ST | 695AB (1999-2004)
Triumph Sprint ST | T695 (1999-2004)
Triumph Sprint GT | 215ND (2011-2013)
Triumph Daytona T595 (955i) (1997-1998)
Triumph Daytona 955i | 595N (2002-2006)
Triumph Daytona 955i | T595/502 (1999-2001)
Triumph Speed Triple S (2016-2018)
Triumph Speed Triple R (2016-2018)
Triumph Speed Triple R (2012-2015)
Triumph Speed Triple (1997-2015)
Triumph Daytona 955i | 536 (2002-2006)

Adapter méret 28,4 mm
Honda CB-1000-R (2008-2016)
Honda Crossrunner | RC60 (2011-2014)
Honda Crossrunner | RC80 (2015-2018)
Honda VFR-800-F | W (1998-2001)
Honda VFR-800-F (2002-2013)
Honda VFR-750-F | RC36/L (1990-1993)
Honda VFR-800-F | RC46 (1998-2001)
Honda VFR-800-F | RC79 (2014-2018)
Honda VFR-750-F | RC36/R/V (1994-1997)

Adapter méret 40 mm
Ducati Monster 1200 / S (2014-2018)
Ducati Monster 1200-R (2016-2018)
Ducati 1098 (2007-2008)
Ducati Diavel (2011-2018)
Ducati Streetfighter/ S (2013)
Ducati Supersport/ S (2017-2018)
Ducati Xdiavel/ S (2016-2018)
Ducati Multistrada 1260 (2018)
Ducati 1198 | 1198/S (2009-2011)
Ducati 1199 Panigale | 1199 (2012-2014)
Ducati Panigale R | 1199R (2015-2017)
Ducati Multistrada 1200/ S (2010-2017)

Adapter méret 42,2 mm
MV Agusta Rivale 800 (2013)
MV Agusta Rivale 800 (2014-2018)
MV Agusta F4 750 (1999-2004)
MV Agusta F4 1000 RR (2012)
MV Agusta F4 1000 R (2010-2012)
MV Agusta F4 1000 (2013-2018)
MV Agusta Brutale 990 R (2010-2011)
MV Agusta Brutale 989 R (2008-2009)
MV Agusta Brutale 920 (2011-2012)
MV Agusta Brutale 800/ RR (2017-2018)
MV Agusta Brutale 750 (2003-2005)
MV Agusta Brutale 675 (2012-2018)
MV Agusta Brutale 1090 RR (2014-2018)
MV Agusta Brutale 1090 RR (2010-2013)
MV Agusta Brutale 1090 R (2011-2012)
MV Agusta F4 750 (1998)
MV Agusta F3 800 (2013)
MV Agusta F3 675 (2012)